O ie națională este un adevărat simbol al autenticității. Este la fel de veche ca și istoria poporului din care românii își au rădăcinile. Începe de pe vremea tracilor, a geților și a dacilor. În acele timpuri, purtarea iei însemna mult mai mult decât defilarea în fața lumii cu o piesă vestimentară, de colecție. Ia făcea parte din portul tradițional, fiind nu doar un acoperământ, ci și o carte de identitate.

Povestea iei este scrisă cu trudă și migală, dedicație și iubire de frumos și de tot ce înseamnă tradiții. Mii de femei din neamul românesc au contribuit la definitivarea iei.

1. Ie națională – începuturile unei creații unice

Începutul și povestea iei românești își are originile în vechea civilizație Cucuteni, o cultură preistorică, mai veche decât cultura mesopotamiană. Undeva între 5500 î.Hr. și 2750 î.Hr.; civilizația Cucuteni trăia pe teritoriile de astăzi ale României, Republicii Moldova și Ucrainei.

Istoria iei - de la obiect vestimentar de zi cu zi, la brand românesc, apreciat de străini, dar uitat de români_femeie si fata in ie, cu fuior
Povestea iei românești - începuturile unei creații unice_tablou cu fata in ie bust

Ia a fost confecționată, prima dată, din pânză de in, cânepă, borangic sau mătase. Mai târziu s-a folosit bumbacul pentru crearea acestui veșmânt atât de important pentru cultura poporului român.

În ceea ce privește portul popular al bărbaților, elementele definitorii sunt:

  • Ie națională sau cămașă cu mânecă lungă, tip tunică,
  • Pantaloni strâmți și lungi, pe care oamenii îi numeau ciareci sau ițari
  • La mijloc se încingeau cu un brâu,
  • În picioare purtau vestitele opinci.

Povestea iei românești - începuturile unei creații unice_barbat in ie

Femeile purtau ie, poale şi piese care să le acopere picioarele (cunoscute ca și catrinţă sau valnic). Pe cap purtau diverse ţesături și podoabe precum:

  • Marame,
  • Năframe,
  • Cununi, așa cum sunt numite în diverse zone ale țării.
Povestea iei românești - începuturile unei creații unice_batrana cu basma

Toate iile sunt cusute pe un fond alb, fiind un element reprezentativ pentru aceste obiecte vestimentare. 

Din componența unei ii nu au cum să lipsească de asemenea:

  • Umărul – adică o cusătură care leagă mâneca iei de materialul ce reprezintă fața și spatele cămășii;
  • Încrețul – modalitatea prin care se încrețea mâneca iei, în lipsa elasticului;
  • Altița – banda lată și bogată în felurite decorațiuni pe mânecă; acesta este și elementul principal al unei ii,
  • Benzile de pe mânecile și pieptul iei – care pot fi drepte ori oblice, denumite și „râuri”;
  • Bibiluri (cheițe) – materialul care leagă materialul iei.
Povestea iei românești - începuturile unei creații unice_ie cu motive rosii umarul stang

Momente de celebrare ale iei

De Sânziene, pe 24 iunie, comunitățile românești din întreaga lume, sărbătoresc ziua universală a iei. Devine astfel un motiv ideal pentru a purta iile tradiționale cu mânecă scurtă, de damă.

Povestea iei românești - începuturile unei creații unice_fata cu ie si coronita din flori de Sanziene

Un alt moment în care româncele poartă cu drag o ie națională este 1 decembrie, când, românii de pretutindeni sărbătoresc ziua României.

Tocmai datorită valorilor tremice ridicate, iile tradiționale cu mânecă lungă, de damă, reprezintă alegerile ideale.

Mândria că sunt români și-o pot declara și reprezentanții sexului tare, cu ajutorul iilor tradiționale pentru bărbați. Aceste piese sunt mai lungi decât cele pentru femei, în stil tunică și nu atât de încărcate cu motive.

Povestea iei românești - începuturile unei creații unice_ii pe manechine

2. Ie națională – transformările sale, de-a lungul timpului

O ie națională, autentică, este confecționată folosind pânză țesută la războiul cu două ițe și este, bineînțeles, creată de mâna femeilor pricepute în ale cusutului. Fiecare ie este unică, pentru că, fiecare femeie care cunoaște acest meșteșug, are propriul stil de cusut. Mai mult decât atât, fiecare zonă a țării are caracteristica proprie, dată de desenele ce apar pe material.

Istoria iei românești și transformările sale, de-a lungul timpului_foto veche alb-negru 2 tinere in ii

În trecut, în funcție de motivul pentru care era creată, ia transmitea și un mesaj cu privire la persoana care o purta. Astfel, privind ia purtată de cineva, îți puteai da seama din ce zonă a țării este sau de statutul social. Erau ii special create pentru botezuri, nunți sau pentru a merge la biserică, multe dintre iile românești având crucea ca element principal.

Iile în diferite zone ale țării

În trecut, în Moldova se purtau râurii iei cusuți oblic și se spunea despre ei că sunt „costișați”. În sudul țării, se purtau râurii cusuți în mai multe șiruri dispuse vertical, iar râurii din Muscel erau denumiți „codri” sau „șerpeasca”. În zona Olteniei, râurii erau precum ramurile sau dinții unei furci, care pleacă toți din același loc și purtau denumirea de „cosoi”. În Gorj, râurii erau numiți „săbiate”, la care cosoiul dispare, iar locul ramurilor a fost luat de niște benzi, care se unesc în mijlocul mânecii iei. 

În prezent, chiar dacă nu mai este purtată zilnic, ia nu s-a pierdut de tot în negura timpului. Ea încă este lucrată de mâini dibace, în stilul propriu fiecărei zone. 

  • în Câmpulung, ia abundă în 2 culori: roșie și neagră, iar pentru crearea sa, se folosește firul gros, buclat, oferind volum cămășii
Istoria iei românești și transformările sale, de-a lungul timpului_Iile în diferite zone ale țării_ie cu rosu si negru model Câmpulung
  • în Vrancea, sunt folosite formele geometrice de toate felurile, dar și culorile cu impact vizual puternic, cum ar fi roșul și negrul, nuanțe de albastru, verdele crud sau ocrul; croiala mânecii este una specială, efectul fiind cel de spirală, dat prin răsucire
 Istoria iei românești și transformările sale, de-a lungul timpului_Iile în diferite zone ale țării_ie culori tari Vrancea
  • în Suceava se folosesc culori sobre, dar naturale ca: brun, cafeniu, negru, verde închis
Istoria iei românești și transformările sale, de-a lungul timpului_Iile în diferite zone ale țării_ie brun cafeniu Suceava
  • în Ilfov, iile sunt croite în culori calde, predominând nuanțele roșiatice, aurii sau nuanța ocru
  • în Romanați, combinația de albastru cu diverse nuanțe ale culorii roșii, inclusiv roșul-vișină, dă un aer rafinat iei
  • în Gorj, predomină negrul, iar compoziția și motivele sunt unele dinamice: steaua în opt colțuri, reprezentări ale spiralei, coarne de berbec
  • în Argeș, monocromia este, de asemenea, întâlnită la iile cusute în aceste părți ale țării, iar culorile folosite sunt roșu sau vișiniul (foarte rar negrul); aceleași culori sunt întâlnite și la iile vâlcene
  • în Dobrogea, cromatica este simplă, culorile de bază fiind roșu și negru
Istoria iei românești și transformările sale, de-a lungul timpului_Iile în diferite zone ale țării_ie culori rosu negru Dobrogea
  • în Munții Apuseni, monocromia apare din nou, la fel ca în Argeș și Vâlcea, doar că în Apuseni, roșul aprins este îmbinat cu galbenul și negrul
  • în Dolj, ia are o croială largă și lungă, iar culorile roșu și roșu-vișiniu sunt luminate, elegant, de auriul betelei (firului metalic)

Motivele populare de pe ie

Iile au fost și sunt încă, cusute cu felurite modele care spun povestea iei: zona din care provine, statutul social al celui ce o poartă, evenimentul la care va fi îmbrăcată, chiar și dorințele purtătorului.

Spre exemplu, ia cu motive care imitau un diamant, era folosită pentru nuntă. Cămașa era îmbrăcată de mire și simboliza fertilitatea.
Crucea, care apare pe majoritatea iilor românești, motiv care arată credința nezdruncinată a poporului român în Dumnezeu, este simbol al echilibrului și purtarea unei ii cu simbolul crucii, însemna că purtătorul ei este mai aproape de Dumnezeu.

Istoria iei românești și transformările sale, de-a lungul timpului_Motivele populare de pe ie_crucea_fata cu ie model cruce

Bradul, este simbol al vieții, mereu verde și, de aceea, oamenii purtau ii cu motive de brad pentru a avea parte de înțelepciune, belșug și sănătate, la fel ca falnicul brad.

Cercul cusut pe ii este simbol al regenerării și al ciclicității. Cercul descrie roata timpului, repetiția anotimpurilor, moartea și învierea naturii. Iile care au ca simbol cercul, pot fi purtate pentru a căpăta puterea de a te reinventa, mai bun și mai puternic de fiecare dată, dar simbolizează și înțelepciunea.

Melcul (spirala) este simbolul fertilității și al evoluției. Ii cu astfel de simboluri erau purtate de femei proaspăt căsătorite, în speranța de a avea copii cât mai repede și cât mai mulți. Spirala ce se formează în cochilia melcului reprezintă ciclul vieții și rotația Pământului în jurul Soarelui.

Spicul de grâu aduce prosperitate și pace. Graul este un simbol al ciclicității, multe obiceiuri fiind asociate cu el. Femeia gravidă obișnuia să poarte grâu în sân pentru a naște un copil puternic.

Florile simbolizeaza vitalitatea și tinerețea.

Istoria iei românești și transformările sale, de-a lungul timpului_Motivele populare de pe ie_florile_ie model flori

Trifoiul cu patru foi, este simbolul norocului. De aceea, se spune că, atunci când găsești un trifoi cu patru foi, trebuie să ți-l bagi în haine, la sân, și să îți pui o dorință.

Istoria iei românești și transformările sale, de-a lungul timpului_Motivele populare de pe ie_trifoiul cu patru foi_ie verde model trifoi

Strugurii și vița de vie reprezinta vitalitate și viață eternă.
Stelele simbolizează ascensiunea și apropierea de divinitate. Iile cu acest model, aduceau gânduri înțelepte.

Istoria iei românești și transformările sale, de-a lungul timpului_Motivele populare de pe ie_stelele_fata cu ie model stea

Clopoțeii anunțau, prin sunetul lor, un eveniment important. Ca motiv pe ie, aceștia aduceau noroc și speranța că ceva bun se va întâmpla.

Cocoșul alungă spiritele rele, protejând purtătorul iei de ghinion sau alte lucruri negative.

Coarnele de berbec reprezintă puterea, fertilitatea și regenerarea. Simbolul coarnelor de berbec protejează gospodăria de pericole și aduce bogăție.

Ochiul privește în jur, este mereu vigilent și alungă energiile negative.

În prezent, ia este purtată doar la ocazii speciale și nu multă lume își permite o ie tradițională, lucrată manual, cu motivele străvechi ce au consacrat-o încă de la originea iei și care s-au păstrat o vreme, asta până la modernizarea femeilor și dorința lor de a fi în pas cu noile stiluri.

Tipuri de ii

Ia cu altiță – altița reprezintă broderia care acoperă umărul. Acest tip de ie este cel mai des întâlnită, în special în zona Bucovinei și a Moldovei, în Muntenia și zona Olteniei, în Covasna dar și prin Bran.

Istoria iei românești și transformările sale, de-a lungul timpului_Tipuri de ii_camasa cu altita_fata cu ie si fusta lunga rosie

Ia cu „tăblie” – specifică regiunii Hunedoarei,zonei Pădurenilor, împrejurimile Aradului.

Ia cu „umerași” – purtată în zona de sud a regiunii Transilvănene, în Sibiu sau Făgăraș.

Ia cu „lăncez” – specifică în părțile de sud și est ale Transilvaniei.

Ia cu „platcă” – purtată prin Maramureș și zona Bihor.

Mai sunt și alte tipuri de ii, necaracteristice unei zone anume: cămașa cu „ciocănele”, ia cu ciupag sau chiept, cămașa încărcată. 

Ie națională în lumina reflectoarelor

Istoria iei românești și transformările sale, de-a lungul timpului_ia in lumina reflectoarelor_regina maria in ie

Purtată și iubită de personalități regale ca Regina Maria, Principesa Ileana, Principesa Elena, dar și muză pentru tablouri celebre ale unor pictori ca Henri Matisse, Constantin Daniel Rosenthal, Nicolae Tonitza, Pierre-Auguste Renoir sau Camil Ressu, ia românească a reușit să se facă cunoscută și apreciată în întreaga lume, deși, folosirea sa în ținutele de zi cu zi ale româncelor, nu pare să fie o prioritate. Totuși, brandurile cunoscuților designeri vestimentari au pus monopol pe piața articolelor de îmbrăcăminte, fiind prima opțiune atunci când româncele au de ales între o ie românească, croită cu trudă și dedicație de o femeie cu experiență în aceste piese, a căror creație durează și o jumătate de an, și o ținută de mii de lei de la un designer ale cărui creații au apărut pe marile podiumuri de modă de la Paris și Milano, dar care sunt valabile doar un sezon.

Istoria iei românești și transformările sale, de-a lungul timpului_ia in lumina reflectoarelor_tablou femeie in ie de Pierre-Auguste Renoir

Este adevărat că au existat designeri care au acordat o atenție deosebită iei românești, folosind-o în colecțiile lor: Yves Saint Laurent, Jean Paul Gaultier, Kenzo, Tom Ford, Prada.

În mediul online, comunitatea La Blouse Roumaine, încearcă să aducă ia românească în atenția cât mai multor oameni și instituții, în speranța că, studiul iei și existența unui institut dedicat acestei creații românești, vor fi posibile în viitor. 

Ia autentică este cea lucrată 100% manual, tivită și încrețită manual și cu motive românești. Pe piață se găsesc multe imitații ale iilor românești din materiale sintetice, lucrate la mașini care confecționează piese în masă. În aceste cazuri, nu mai este vorba de ii ci de simple cămăși brodate cu diferite motive, care, pentru o persoană care cunoaște ia românească și o apreciază, aceste imitații nu reprezintă nimic.

Istoria iei românești și transformările sale, de-a lungul timpului_ia in lumina reflectoarelor_port popular ie motive florale si fusta rosu si verde pe manechin

Ia, deși cunoscută ca fiind o piesă de vestimentație, tradițional românească, nu este încă un brand de țară, oficial. Institutul de etnografie și folclor adună materiale pentru a putea introduce ia tradițională românească în patrimoniul mondial UNESCO. Pentru asta, în prezent, institutul a strâns mii de modele de ii românești, din peste 800 de sate, într-un album care va face parte din dosarul ce va fi prezentat la UNESCO.

Istoria iei românești și transformările sale, de-a lungul timpului_ia in lumina reflectoarelor_tablou cu fata in ie si un costum popular langa

Astfel, povestea nespusă a iei este și povestea unui popor, cu credințele și fricile lui, cu oamenii și îndeletnicirile lor, cu pământul și teritoriul pe care mulți l-au protejat cu prețul vieții. 

O ie națională nu este doar o piesă vestimentară, purtată, uitată și apoi, purtată din nou de oameni care vor să reînvie tradițiile. Ia românească este ADN-ul poporului român, scris pe pânză de in și cânepă, cusut cu fire de aduceri aminte și brodat cu simboluri care au stat mereu ca mărturie despre cine este românul și cât de dragă îi este patria sa.

Rămâi conectat/ă la tendințele în materie de modă autentică!

Surse foto: unsplash.com, flickr.com, pexels.com, iiana.ro